Galleri Mejan, Stockholm Karin Alsin, 2002


De flesta av oss upplever säkert vardagen som den stora tryggheten. Vardagen är vilotillståndet, och allt som bryter dess rytm är potentiellt farligt. Men är det egentligen så helt och hållet säkert? Kanske ruvar i själva verket vardagen och vardagsföremålen på ett hot, kanske väntar de bara på rätt tillfälle att slå till? Karin Alsin är sistaårselev på Konsthögskolan i Stockholm. Hon arbetar i en tradition vi känner igen från exempelvis Mona Hatoum och Leon Golub Liksom Hatoum har hon en välutvecklad talang att göra heminteriören – den ”kvinnliga” sfären av tillvaron, om uttrycket så tillåts – till ett högspänningsladdat fält av abivalenta känslor. En barnsäng, som genom ett enkelt ingrebb förvandlats till en bur, och en allt annt än behaglig vardagsrumssoffa i järnplåt är två exempel på detta. Samtidigt fungerar verken i en närmast minimalistisk läsart och dominerar då med sina strama former det omgivande rummet. Alsin låter denna dubbelhet få existera utan försök till harmonisering, vilket är klokt. Mellan enkelhet och komplexitet finns det sällan ett genuint motsatsförhållande.

Anders Olofsson
www.konsten.net